عسل و ماست دو ماده غذایی خوشمزه با خواص تغذیه ای هستند. شما می توانید این دو را با هم ترکیب کنید و یک میان وعده خوشمزه با خواص و فواید فراوان بسازید. برای به دست آوردن ترکیب مناسب، باید مطمئن شوید که ماست مناسب را بر اساس نیازهای غذایی خود انتخاب کرده اید، زیرا بسیاری از ماست های خریداری شده از فروشگاه حاوی مقادیر زیادی قند اضافه شده هستند. در این مقاله خواص و فواید ترکیب ماست و عسل را بررسی کردیم، پس تا پایان با ما همراه باشید.

خواص مهم ماست و عسل برای بدن

  • منابع عالی پروتئین و کربوهیدرات
  • مناسب برای درمان آکنه
  • تقویت سیستم ایمنی
  • تقویت عملکرد گلبول های سفید خون
  • درمان زخم ها و آثار سوختگی
  • تقویت سیستم گوارش
  • کاهش فشار خون
  • پاکسازی پوست
  • تقویت مو

خواص-ماست-و-عسل-برای-بدن

1. عسل و ماست، منابع عالی پروتئین و کربوهیدرات

ماست سرشار از پروتئین و عسل سرشار از گلوکز (نوعی کربوهیدرات) است. افرادی که ورزش می کنند برای ادامه فعالیت به هر دو ماده نیاز دارند. هر دوی این مواد مغذی برای استقامت و ریکاوری عضلات ضروری هستند. وقتی با عسل و ماست ترکیب می‌شود، پروتئین‌های ماست و کربوهیدرات‌های عسل به ورزشکاران اجازه می‌دهد تا انرژی بیشتری داشته باشند، روند ریکاوری سریع‌تری (برای کسانی که تمرینات شدید انجام می‌دهند) و ریکاوری طبیعی داشته باشند.

2. عسل و ماست، مناسب برای درمان آکنه

ترکیب عسل و ماست نه تنها برای لایه برداری و سلامت پوست عالی است، بلکه بسیاری از فواید معجزه آسای آن در مبارزه با آکنه صحبت می کنند. ماست منبع عالی روی است، ماده معدنی که می تواند به مبارزه با آکنه کمک کند. افرادی که مشکلات آکنه دارند، روی را به صورت موضعی (معمولا با مکمل ها) مصرف می کنند. اما اکثر افراد، به ویژه آنهایی که آکنه ملتهب داشتند، پس از شروع استفاده از ماست، متوجه بهبود قابل توجهی شدند. عسل همچنین دارای خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده است که به از بین بردن میکروب ها از پوست کمک می کند. در عین حال، خواص ضد التهابی عسل می تواند به کاهش آکنه قرمز آزار دهنده (و دردناک!) کمک کند.

درست کردن ماسک ماست و عسل بسیار ساده است. تنها چیزی که نیاز دارید دو قاشق غذاخوری ماست ساده و یک قاشق چایخوری عسل خام است. مخلوط را روی پوست تمیز و خشک بمالید. بگذارید ۱۰ دقیقه روی پوستتان بماند. سپس صورت خود را با آب گرم بشویید و با حوله خشک کنید. اگر شما یا فرزندانتان مشکلات آکنه دارید، به شدت توصیه می کنیم قبل از شروع استفاده از صابون های شیمیایی خشن روی صورت خود آن را امتحان کنید. گاهی اوقات استفاده از مواد طبیعی راه حل مناسب تر و حتی ساده تر است.

3. تقویت سیستم ایمنی

از آنجایی که ماست سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است، می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. عسل همچنین می تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد زیرا حاوی مواد زیادی مانند مغز است.

عسل و ماست، مناسب برای تقویت سیستم ایمنی

4. تقویت عملکرد گلبول های سفید خون

ماست حاوی پروبیوتیک‌ها است، بنابراین نه تنها برای بهبود سیستم گوارش مفید است، بلکه می تواند گلبول های سفید خون را نیز تقویت کند. گلبول های سفید بسیار مهم هستند زیرا وظیفه دفع سموم و عفونت ها از بدن را بر عهده دارند. عسل همچنین می تواند از کاهش تعداد گلبول های سفید خون جلوگیری کند. در برخی روش های درمانی مانند شیمی درمانی، تعداد گلبول های سفید کاهش می یابد و در نتیجه سیستم ایمنی ضعیف می شود. در این موارد استفاده از غذاها و روش هایی که به تقویت گلبول های سفید و سیستم ایمنی بدن کمک می کند بسیار مهم است.

5. درمان زخم ها و آثار سوختگی

آیا دچار سوختگی شده اید؟ به جای ریختن مدام آب روی محل سوخته بهتر است از ماست استفاده کنید. برای تاثیر بیشتر، می توانید مقداری روغن زیتون را با ماست مخلوط کنید. مانند عسل، ماست نیز می تواند به بهبود زخم کمک کند. تحقیقات علمی نشان داده است که عسل می تواند باکتری ها و عوامل بیماری زا را در زخم ها از بین ببرد.

6. تقویت سیستم گوارش

پروبیوتیک های موجود در ماست نقش مهمی در بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارند. ماست‌های پروبیوتیک ها در واقع باکتری های مفیدی هستند که نقش بسیار مهمی در بهبود هضم غذا و سایر عملکردهای گوارشی دارند. ماست همچنین سرشار از پروبیوتیک است. اگر می خواهید از مشکلات گوارشی مصون باشید، بهتر است هر روز ماست بخورید.

7. کاهش فشار خون

برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند، ماست می تواند معجزه آسا باشد. دلیل این امر مقدار زیادی پتاسیم موجود در ماست است. مهم نیست ماست را چه زمانی یا با چه غذایی می خورید، مهم این است که آن را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

عسل و ماست، مناسب برای کاهش فشارخون

8. پاکسازی پوست

یکی از مهمترین خواص عسل کوهی وحشی و ماست برای زیبایی، پاکسازی پوست است. با ترکیب این دو ماده و استفاده از آن به عنوان ماسک صورت می توانید پوست را از آلودگی ها پاکسازی کنید. ماست می تواند به عنوان یک سم زدایی قوی عمل کند و پوست زیبایی به شما بدهد زیرا حاوی موادی مانند ویتامین C است.

9. تقویت مو

یکی دیگر از فواید عالی عسل و ماست تقویت مو است. ماست حاوی منگنز و روی است، مواد ضروری برای عملکرد صحیح فولیکول های مو (ریشه). اگر می خواهید موهایی زیبا، درخشان و قوی داشته باشید، ماست بخورید.

سخن پایانی

مطالعات نشان می دهد که ترکیب ماست و عسل به عنوان یک ترکیب طبیعی و مغذی می تواند به بهبود سلامت روده و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. خواص پروبیوتیکی ماست و خواص ضد باکتریایی عسل به تعادل باکتری های مفید روده کمک می کند و در نتیجه بر بسیاری از جنبه های سلامتی از جمله هضم غذا، تقویت سیستم ایمنی و بهبود خلق و خوی تاثیر مثبت دارد. اما برای بهره مندی کامل از مزایای این ترکیب، توصیه می شود از ماست و عسل طبیعی و با کیفیت و با خرید عسل مناسب استفاده کنید. اگرچه تحقیقات موجود فوایدی را برای این ترکیب نشان می دهد، اما مطالعات بیشتری برای درک کامل مکانیسم اثرگذاری و اثرات طولانی مدت آن مورد نیاز است. در نتیجه گنجاندن این ترکیب در رژیم غذایی می تواند گام موثری در بهبود سلامت و تندرستی باشد.