نعناع نام بیش از دوجین گونه از گیاهان از جمله نعناع و نعناع فلفلی است که متعلق به جنس منتا هستند. این گیاهان به ویژه به دلیل احساس طراوت و خنکی که ایجاد می کنند شناخته شده اند. آنها را می توان به دو شکل تازه و خشک به غذاها اضافه کرد. نعنا یک ماده محبوب در غذاها و نوشیدنی های مختلف از چای، نوشیدنی و شربت گرفته تا سس، سالاد و دسر است. تحقیقات نشان می دهد که ترکیب نعناع با مواد طبیعی مانند عسل به شکل شربت برای سلامتی بسیار مفید است. نعناع عموماً به خاطر طعم کمی شیرین و حس طراوت آن در دهان، شناخته می شود. هزاران سال است که از آن به عنوان یک گیاه دارویی به دلیل خواص معطر و درمانی استفاده می شود و از آن برای چای و دارو استفاده شده و اسانس نعناع به عنوان طعم دهنده در آدامس ها، محصولات دندانپزشکی، داروها، غذاها و نوشیدنی خنک‌کننده استفاده می شود.

فواید شربت عسل و  نعناع

1. تسکین قوی گلودرد

ترکیب چای نعناع با لیمو و عسل بهترین درمان سرماخوردگی است. هنگامی که گلودرد دارید، افزودن عسل طبیعی، به ویژه عسل آویشن طبیعی، به تسکین گلودرد کمک می کند زیرا دارای خواص ضد باکتریایی است. منتول همچنین به شل شدن عضلات گلو کمک می کند، به توقف سرفه و تسکین گلودرد کمک می کند. از زمان های قدیم عسل برای گلو درد به دلیل خواص سالم و شفابخش آن مورد توجه بوده است. این ماده گرانبها مورد توجه بسیاری از مطالعات پزشکی قرار گرفته است، از جمله مروری بر منابع معتبر در سال 2018 در مجله علمی Molecules که خواص درمانی عسل طبیعی را به شرح زیر می شناسد:

  • خواص آنتی اکسیدانی بسیار.
  • خواص ضد التهابی قوی.
  • ظرفیت ضد میکروبی
  • فعالیت ضد تومور
  • خواص ضد ویروسی
  • خواص ضد قارچی
  • خواص ضد دیابتی

نعناع و عسل تسکین دهنده قوی گلودرد

از زمان های قدیم از عسل برای التیام زخم ها استفاده می شده است. بر اساس یک مقاله معتبر در سال 2013، در مقایسه با درمان های معمولی، اثرات تقریباً مساوی یا کمتری بر روی سوختگی های سطحی با ضخامت جزئی و زخم های حاد دارد. با توجه به خواص درمانی و ارزشمند این دو ماده یعنی نعناع و عسل طبیعی می توان از آن به عنوان یک داروی بسیار قوی استفاده کرد.

2. کمک به هضم غذا

نعناع یک گیاه آرام بخش است که هزاران سال است که مردم از آن برای تسکین درد معده یا سوء هاضمه استفاده می کنند. یک بررسی در سال 2019 نشان داد که مطالعات کنترل شده با دارونما در مورد روغن نعناع فلفلی به عنوان درمانی برای طیف گسترده ای از بیماری های گوارشی بسیار موثر است، از جمله سوء هاضمه، سندرم روده تحریک پذیر، درد معده در کودکان و احساس بیماری پس از آن. محققان در این مطالعه دریافتند که نعناع فلفلی علیه میکروب های مضر عمل می کند، آرامش عضلانی را تنظیم می کند و به کنترل التهاب کمک می کند. یک بررسی متفاوت توسط همتایان از همان سال مورد ارزیابی قرار گرفت. 12 کارآزمایی تصادفی شده و کنترل شده دریافتند که روغن نعناع یک مداخله ایمن و موثر برای علائم درد در بزرگسالان مبتلا به IBS است. حال تصور کنید دو ماده گرانبها، عسل و نعناع، ​​چه داروی طبیعی گرانبهایی از آب بیرون خواهد آمد و فواید عسل برای سلامتی چه قدر مفید خواهد بود.

نعنا و عسل کمک کننده به هضم غذا

3. درمان نفخ

شربت نعنا نیز به کاهش تورم کمک می کند. به لطف وجود منتول، به گردش گازها در بدن کمک می کند و جریان صفرا را تحریک می کند. به این ترتیب در برابر نفخ، درد معده و بهبود هضم کمک می کند و فواید عسل برای معده به اینجا ختم نمی شود. بر اساس مطالعات انجام شده در هند و ژاپن، اگر عسل طبیعی را با پودر دارچین مصرف کنید، تورم معده کاهش می یابد. اما بهترین درمان برای نفخ معده مصرف آن در نوشیدنی برای تابستان است: یک قاشق چای خوری عسل و چند برگ نعناع تازه راهی دلپذیر و آرام بخش برای کاهش گاز است.

4. درمان سرفه

همانطور که در بالا ذکر شد، به گلودرد کمک می کند، اما سرفه را نیز تسکین می دهد. زمانی که احساس می کنید گلویتان بدتر می شود، عسل و نعنا همراه خوبی هستند. نوشیدن چای یا آب لیموی گرم مخلوط با عسل یک روش قدیمی برای تسکین گلودرد است. اما عسل به تنهایی نیز می تواند یک سرکوب کننده موثر سرفه باشد. در یک مطالعه، به کودکان 1 تا 5 ساله مبتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی تا 2 قاشق چایخوری (10 میلی لیتر) عسل طبیعی قبل از خواب داده شد. به نظر می رسد که عسل سرفه های شبانه را کاهش می دهد و خواب را بهبود می بخشد. در واقع، در این مطالعه، به نظر می رسد که عسل به اندازه یک سرکوب کننده سرفه، دکسترومتورفان، در دوزهای معمولی بدون نسخه موثر باشد. از آنجایی که عسل ارزان است و به راحتی به دست می آید، ترکیب خوردن عرق نعناع با عسل به عنوان یک درمان ارزش امتحان کردن را دارد.

5. بهترین درمان برای آلرژی

گیاهان نعناع حاوی یک عامل آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به نام رزمارینیک اسید هستند. مطالعه‌ای در سال 2019 روی موش‌ها نشان داد که رزمارینیک اسید، علائم آسم را در مقایسه با گروه کنترلی که مکمل دریافت نکرده بودند کاهش می‌دهد. طبق بررسی سال 2019 توسط منبع معتبر منتشر شده در فارماکولوژی، خانواده گیاه نعناع طیف گسترده ای از ترکیبات گیاهی را ارائه می دهد که دارای اثرات ضد حساسیت هستند. با این حال، عصاره نعناع موجود در روغن ها و پمادها می تواند بسیار قوی تر از نعناع خوراکی باشد. یک مطالعه معتبر تأثیر عسل طبیعی را بر علائم آلرژی در مقایسه با عسل ارگانیک و دارویی بررسی کرد. نتایج نشان داد که هیچ یک از گروه هایی که عسل مصرف کرده بودند، تسکین آلرژی فصلی را تجربه نکردند. از سوی دیگر، مطالعه دیگری نشان داد که مصرف عسل طبیعی در دوزهای بالا علائم آلرژی را در یک دوره هشت هفته ای بهبود می بخشد.

نکته مهم: برای تهیه این شربت معجزه گر باید توجه داشته باشید که نعنای استفاده شده تازه باشد و برای عسل نیز باید از عسل طبیعی (عسل آویشن طبیعی، عسل طبیعی از 40 گیاه، عسل طبیعی، عسل گون) استفاده کنید. موثر است اما باعث بیماری های زیادی در بدن می شود و سطح قند خون را افزایش می دهد.

عسل و نعنا بهترین درمان برای آلرژی

سخن پایانی

عسل خاصیت ضد باکتریایی دارد، در نتیجه از رشد باکتری ها و عفونت ها در بدن جلوگیری کرده و آنها را از بین می برد. اگر عسل با نعناع ترکیب شود، می تواند خواص درمانی یا فواید جدیدی ایجاد کند. بد نیست بدانید که عسل به خودی خود قدرت جذب بسیار بالایی دارد و در برابر کبودی هایی که ممکن است به دنبال فعالیت ورزشی ایجاد شود مقاومت بسیار خوبی ایجاد می کند. بنابراین می توانید از فواید این دو ماده نهایت استفاده را ببرید.