آیا از خواص عسل کوهی وحشی و تاثیرات آن مطلع هستید؟ می دانید که به چه نوع عسلی، عسل وحشی می گویند؟ در واقع سال هاست که از خواص عسل طبیعی وحشی برای درمان بیماری ها استفاده می شود. تاریخچه این کار به سال‌ها پیش برمی‌گردد، زمانی که مردمان بومی مناطق جنوبی زاگرس برای درمان مشکلات قلبی، بیماری‌ های پوستی و عفونت‌ های قارچی از آن استفاده می‌کردند. آنها عسل وحشی کوهستان را با شیره درخت بن کوهی مخلوط می ‌کردند و از این ترکیب برای تقویت عروق قلب خود استفاده می‌نمودند.

عسل کوهی وحشی به عنوان یک راهکار تکمیلی، برای کنترل و درمان‌ بیماری های متعددی از جمله: دیابت و برخی از انوع سرطان کاربرد دارد. این نوع عسل طعمی خالص و دلچسب دارد و پیدا کردن آن کمی سخت است.

عسل وحشی کوهی چیست؟

عسل کوهی وحشی، عسلی است که به صورت کاملاً طبیعی و بدون دخالت انسان ها تهیه و تولید شده است. به عبارت دیگر، این نوع عسل را زنبورهایی تولید می‌کنند که توسط انسان اهلی نشده ‌اند و در محیط‌ های طبیعی کندو دارند. این زنبورها بدون تنش‌ و استرس، طبیعی ‌ترین شرایط را برای تولید عسل دارند و همین موضوع باعث می ‌شود که عسل وحشی کوهی، بهترین نوع عسل شناخته شود.

برای تولید عسل کوهی وحشی، معمولاً زنبورها در مکان‌هایی مانند: درون درختان کندر قدیمی و مناطق کوهستانی مستقر هستند و از گیاهان وحشی و خودروی این مناطق برای تغذیه خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل، عسل وحشی کوهی سالم ترین نوع عسل است و اثری از سموم و آفت‌های کشاورزی در آن نیست. با خرید عسل طبیعی شهد کوهستان، شما از خواص مفید و مواد معدنی و ویتامین‌های این ماده طبیعی بهره‌مند شده و بدن خود را در برابر بیماری‌ها بیمه می‌کنید.

خواص عسل وحشی کوهی

خواص عسل کوهی وحشی چیست؟

عسل کوهی وحشی معمولاً طبع گرمی دارد. یکی از ویژگی‌های جالب عسل وحشی، عطر و طعم ملایم و دلپذیر آن است، که ناشی از تغذیه زنبورها از گیاهان محیطی مثل درخت کندر است. عسل وحشی خصوصیاتی ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد و می‌تواند از رشد میکروارگانیسم ‌های مضر در بدن جلوگیری کند. برخی دیگر از خواص عسل وحشی عبارتند از:

  • مملو از مواد مغذی
  • درمان بریدگی و زخم
  • محافظت در برابر بیماری ها
  • کمک به درمان مشکلات پوستی
  • درمان سرفه و عفونت گلو برای افراد، به ویژه کودکان
  • کنترل وزن با عسل وحشی کوهی
  • خواص عسل کوهی برای چشم

خواص عسل کوهی وحشی

1. مملو از مواد مغذی

عسل طبیعی جنگل وحشی یک ماده غذایی غنی و مملو از مواد مغذی است که شامل انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌شود. این عسل حاوی سدیم، پتاسیم، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و آهن است و به عنوان منبعی غنی از کربوهیدرات‌ها (گلوکز، فروکتوز و مونو‌ساکاریدها) به ویژه برای ورزشکاران شناخته می‌شود، زیرا به آن‌ها انرژی فوری می‌دهد. مصرف منظم عسل جنگل وحشی به مدت طولانی باعث افزایش قدرت و انرژی فرد می‌شود.

علاوه بر این، عسل وحشی دارای فیتونوترینت‌هاست که از گیاهان در برابر حشرات و اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می‌کنند. این فیتونوترینت‌ها موجب ایجاد قدرت آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریایی در عسل می‌شوند و به تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر سرطان کمک می‌کنند. همچنین، عسل به عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی، ویتامین‌های C، B2، B3، B5 و B6، کلسیم، آهن، پتاسیم، منیزیم و روی را نیز به بدن می‌رساند که همه این مواد برای سلامت بدن ضروری هستند. با این تفاسیر، عسل وحشی کوهی نه تنها طعمی دلپذیر دارد بلکه به عنوان یک منبع مغذی و سالم برای حفظ سلامت نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

2. درمان بریدگی و زخم

عسل وحشی کوهی به دلیل خواص برجسته ضدباکتریایی، یک داروی طبیعی عالی برای درمان بریدگی‌ها و زخم‌ها محسوب می‌شود. این عسل می‌تواند به سرعت در بهبود خراش‌ها، زخم‌های فشاری، زخم‌های جراحی، عفونت‌ها و حتی آفتاب‌سوختگی کمک کند. عسل وحشی علاوه بر تسریع در روند بهبودی، به عنوان یک ضدعفونی‌کننده طبیعی عمل کرده و از رشد میکروارگانیسم‌های مضر جلوگیری می‌کند. نکته قابل توجه این است که این فرآیند با کمترین یا حتی بدون ایجاد جای زخم انجام می‌شود و به نوعی از پوست در برابر عفونت و حتی آلرژی‌ها محافظت می‌کند.

درمان بریدگی و زخم با عسل کوهی وحشی

3. محافظت در برابر بیماری ها

عسل وحشی کوهی به عنوان یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی، در حذف رادیکال‌های آزاد از بدن بسیار مؤثر است و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. این خاصیت عسل، در جلوگیری از بیماری‌های جدی مانند بیماری‌های قلبی نیز نقش دارد. همچنین، عسل وحشی به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت مفید است، زیرا سطح قند خون را به اندازه شکر تصفیه‌شده افزایش نمی‌دهد و می‌تواند به کاهش التهاب، سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول LDL کمک کند. با این حال، مصرف آن باید با احتیاط انجام شود.

ترکیب عصاره شیره درخت بن کوهی با عسل وحشی کوهی، یک معجون مفید برای بهبود سلامت قلب و سیستم گوارشی به شمار می‌رود. برای تهیه این معجون، کافی است دو فنجان شیره درخت بن کوهی را با دو فنجان آب مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا شیره به‌طور کامل حل شود. پس از خنک شدن مخلوط، عسل را به آن اضافه کنید. بهترین زمان برای مصرف این نوشیدنی، ناشتا و به صورت روزانه است. به این ترتیب، خواص عسل وحشی کوهی به بهترین شکل ممکن به بهره‌برداری می‌رسد و به سلامت کلی بدن کمک می‌کند.

4. کمک به درمان مشکلات پوستی

عسل وحشی کوهی برای پوست شما بسیار مفید است و از درمان آکنه تا جلوگیری از پیری زودرس، فواید زیادی دارد. استفاده مستقیم از عسل خام جنگل وحشی بر روی پوست صورت به دلیل اثرات ضدباکتریایی و ضدقارچی آن، موجب کاهش جوش‌ها، لکه‌های سیاه و سلول‌های مرده پوست می‌شود. این عسل همچنین به عنوان عاملی ایمنی‌بخش عمل کرده و به کاهش بیماری‌های پوستی کمک می‌کند. به این ترتیب، عسل وحشی کوهی نه تنها به بهبود وضعیت پوست کمک می‌کند، بلکه به حفظ جوانی و سلامت آن نیز می‌افزاید.

کمک به درمان مشکلات پوستی با عسل وحشی کوهی

5. درمان سرفه و عفونت گلو برای افراد، به ویژه کودکان

عسل وحشی کوهی به طور علمی ثابت شده است که در درمان سرفه و گلودرد مؤثر است. این عسل به ویژه در تسکین و کاهش سرفه در کودکان بسیار مفید است و استفاده از آن برای کودکان بالای یک سال گزینه بهتری به شمار می‌آید، چرا که بسیاری از داروهای ضد سرفه موجود در بازار برای کودکان کوچک مناسب نیستند. همچنین، عسل وحشی به عنوان تسکین‌دهنده‌ای برای گلودرد عمل کرده و به افرادی که از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی رنج می‌برند، کمک می‌کند. با توجه به این خواص، عسل وحشی می‌تواند یک درمان طبیعی و مؤثر برای مشکلات تنفسی باشد.

6. کنترل وزن با عسل وحشی کوهی

عسل جنگل وحشی یک جایگزین عالی برای شکر است، به‌ویژه اگر قصد کنترل وزن خود را دارید. شاخص گلیسمی (GI) کمک می‌کند تا تعیین شود که گلوکز خون چقدر سریع می‌تواند افزایش یابد و شاخص گلیسمی عسل جنگل وحشی به طور قابل توجهی کمتر از شکر است و بین 54 تا 59 متغیر است، در حالی که شاخص گلیسمی انواع دیگر شکر به حدود 105 می‌رسد.

کنترل وزن با عسل وحشی کوهی

7. خواص عسل کوهی برای چشم

عسل کوهی دارای ویژگی‌های ضد التهابی و ضد باکتریایی است که می‌تواند در مواجهه با عفونت‌ها و التهابات چشمی مفید باشد. همچنین وجود ویتامین A و خاصیت مرطوب کننده ای که عسل کوهی وحشی دارد، می‌تواند در برخی موارد خشکی چشم را تسکین بخشد.

 

انواع عسل کوهی وحشی

انواع عسل کوهی وحشی شامل:

  • عسل وحشی کوهی
  • عسل وحشی جنگلی
  • عسل وحشی درختی

این انواع عسل معمولاً از مناطق مختلفی جمع‌ آوری می‌شوند و ویژگی‌ها و خواص منحصر به فرد خود را دارند؛ چرا که از گیاهان و شهد گل‌های مختلف تغذیه می‌کنند و این تفاوت تغذیه باعث تنوع رنگ و طعم و رنگ عسل طبیعی کوهی می شود. البته رنگ و طعم عسل کوهی وحشی به گیاهان و شهد گل‌هایی که زنبور عسل از آنها تغذیه می‌کند نیز، بستگی دارد. فصل برداشت عسل هم می‌تواند رنگ آن را تحت تأثیر قرار دهد اما به طور کلی عسل کوهی وحشی معمولاً از رنگ طلایی روشن تا تیره برخوردار است.

تفاوت عسل وحشی و طبیعی

زنبورهای معمولی برای تولید عسل طبیعی، به صورت قانونی و در کلونی ‌های شلوغ نگهداری می‌شوند و مطیع ملکه هستند. این زنبورها برای تولید عسل، از گلها و گیاهان در اطراف کلونی خود استفاده می‌کنند. اما زنبورهایی که عسل وحشی کوهی را تولید می‌کنند معمولا جثه ریزتری دارند و در کلونی‌های کم جمعیت و محیط‌ های طبیعی و بدون استرس زندگی می‌کنند.

چگونه عسل وحشی را برداشت کنیم ؟

برداشت عسل کوهی وحشی کار دشواری است. این کندوها به طور معمول لا به لای صخره ها، داخل تنه یا شاخه درختان قرار دارند و تنها افراد با تجربه و محلی می‌توانند این عسل را برداشت کنند. زمان برداشت عسل از کندو وحشی در اکثر نقاط ایران متفاوت است، اما معمولاً از اواخر پاییز تا اواخر بهار می‌توان این عسل را از محیط‌ های طبیعی جمع آوری کرد.

عسل وحشی کوهی

خرید عسل وحشی در قره چمن

در وب سایت عسل قره چمن می توانید انواع عسل طبیعی و وحشی را با ارسال رایگان خریداری کنید. در فروشگاه عسل قره چمن امکان خرید عسل بدون موم و با موم، بره موم، گرده گل و شهد عسل را خریداری کنید.

منابع: ++++